ذهن و هوش

چگونه خلاق باشیم: فعالیت هایی برای تقویت تفکر خلاق

خلاقیت مهارتی است که همه می توانند یاد بگیرند. تنها کافیست راه های جدید و منحصر به فرد را برای تقویت افکار خلاق کشف کنید. در ادامه به توضیح تعدادی راهکار برای تقویت خلاقیت می پردازیم.

خلاقیت چیست؟

خلاقیت توانایی تصور ایده های جدید یا تخیلی و تبدیل آن ها به واقعیت است. تمام کاره ای خلاقانه از دو عمل پدید می آیند: تفکر و تولید. تفکر تخیل شما را فعال می کند، به ذهن شما اجازه می دهد تا ارتباطات جدیدی بین ایده ها ایجاد کند، و رویکردهای حل مساله به یک ایده را کشف کند.مورد دوم تولیداست که کار سختی است که در به ثمر رساندن این افکار خلاقانه دخیل است.

خلاقیت یک مهارت ضروری برای کسانی است که در هنر هستند، اما در زمینه های دیگر نیز کاربرد دارد. برای مثال، خلاقیت پایه و اساس بسیاری از مشاغل و صنایع مدرن است. بسیاری از صنایع و کارآفرینان برای خلاقیت درونی، همدلی و درک بیشتر از تفکر تحلیلی ارزش قائل هستند. تفکر خلاق به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا راه‌های جدید و مبتکرانه‌ای برای متمایز شدن از رقبا و افزودن ارزش به کالاها و خدمات خود بیابند.

آیا می توانید به خودتان بیاموزید که خلاق باشید؟

تفکر خلاق به افراد خلاق طبیعی محدود نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که خلاقیت کم تر از مهارتی است که بتوانید از طریق تمرین منظم یاد بگیرید. مشارکت منظم در روند خلاقیت حتی می تواند خلاقیت را در طول زمان بهبود بخشد.

چگونه خلاق باشیم

اگر می‌خواهید خلاق‌تر باشید، سعی کنید هر روز زمانی را به موارد زیر اختصاص دهید:

رویاپردازی سرگردانی در ذهن، یا خیال پردازی، ممکن است شبیه به تعویق انداختن باشد، اما ذهن را آزاد می کند تا مشکلات خلاقانه را تا حداکثر حد خود کشف کند. محققان پیشنهاد می‌کنند با کاهش حواس‌پرتی، آرامش و اجازه دادن به جریان ایده‌ها برای چند دقیقه، زمانی را به رویاپردازی اختصاص دهید.

دودل: بسیاری از نوابغ خلاق، از جمله پابلو پیکاسو و استیو جابز، با دودل کردن یک نقاشی ساده بدون تلاش و توجه زیاد، ذهن خلاق خود را تحریک می کنند. دودل کردن یک فضای کاری ناخودآگاه برای مغز فراهم می کند تا مسائل جدید را کشف کند و ایده های جدید خلق کند.

ورزش. طوفان فکری در طول سی دقیقه ورزش اغلب به شکستن بلوک‌های خلاقانه و ایجاد ایده‌های جدید کمک می‌کند. تحقیقات نشان می دهد که ورزش متوسط هم بر خلاقیت و هم بر تفکر شناختی تأثیر مثبت دارد.

آزاد بنویس. برنامه‌های شلوغ می‌تواند باعث شود ما احساس بی‌قراری کنیم و نتوانیم فضایی را در مغز برای افکار خلاقانه آزاد کنیم. برای شروع آزادنویسی، به سادگی یک تکه کاغذ بردارید و اجازه دهید کلماتتان جاری شوند. نتایج ممکن است به شما در دستیابی به دیدگاه و وضوح کمک کند. بسیاری از منابع آنلاین در صورت نیاز به ایده، دستورهای نوشتاری روزانه را ارائه می دهند.

بازی های ویدیویی انجام دهید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بازی های ویدیویی به بسیاری از جوانان کمک می کنند تا خلاقیت و مهارت حل مساله خود را بهبود دهند. تحقیقات نشان می دهد که مهارت های اجتماعی بهتر، تمرکز بهتر، انگیزه و مهارت های فضایی همگی با انجام بازی های ویدیویی مرتبط اند.

نکات داشتن ذهن خلاق

  • مدیتیشن کنید
  • بخندید و بقیه را بخندانید
  • با افراد قابل اعتماد مشورت کنید
  • به حرف های دیگران توجه نکنید
  • ورزش کنید
  • مهارت جدید یاد بگیرید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا