سرگرمی و متفرقه

نحوه نواختن هانون

تمرین تمرینات “فنی” یکی از بهترین راه ها برای بهبود توانایی بدنی شما در نواختن پیانو است. یادگیری تمرین‌های تکنیکی همه چیز در مورد کار روی یک یا دو مهارت خاص در یک زمان است تا تکنیک کلی خود را به طور مؤثرتری تقویت کنید. تمرینات تکنیکی به آسان‌تر شدن یادگیری قطعات موسیقی در طولانی مدت کمک می‌کند.

دنیای پیانو هم مانند بسیاری از سازها، تمرین های تکنیکی مهمی دارد که احتمالا نام آن ها را شنیده اید: فلس ها، آرپژ ها، تریال ها و… در واقع تعداد زیادی از کتاب های تمرینی با هدف تنوع و گسترش این اصول تکنیکی منتشر شده اند. در میان این مجموعه ها، مشهورترین آن ها تقریبا همان است که چارلز – لوییس هانون، معمولا به عنوان تمرین های هانون نامیده می شود. تمرین های هانون برای آموزش ساز دهنی و انواع دیگر ساز ها نیز می تواند استفاده شود.

تمرینات هانون چیست؟

چارلز لویی هانون (1819-1900) معلم موسیقی و آهنگساز فرانسوی بود. در سال 1873 او کتابی متشکل از شصت تمرین فنی پیانو به نام پیانیست فاتح در 60 تمرین منتشر کرد که یک روش فنی جامع برای دستیابی به سرعت، دقت، چابکی و قدرت در انگشتان و همچنین انعطاف پذیری مچ دست بود. پیانیست ویرتئوزی هانون از زمان انتشار خود روشی محبوب برای بهبود فنی بوده است و ترازو، آرپژ، تریل و اکتاو را در برنامه تمرینی خود گنجانده است.

پرکاربردترین تمرین های کتاب مجموعه ۲۰ تمرینی هستند که با آن ها باز می شود. این مقاله بر چگونگی مقابله با این مجموعه ۲۰ تمرین در حالت بسته تمرکز دارد.

تمرین های اصلی پیانیست ویرتوسو قرار بود توسط طیف گسترده ای از فراگیران پیانو، از نوازندگان با تجربه گرفته تا مبتدیانی که حدود یک سال در حال نواختن بودند، مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، در دوران مدرن استانداردهای کمی متفاوتی برای آنچه که یک مبتدی عادی باید بداند وجود دارد. به عنوان مثال، ۱۶ نت ممکن است برای مبتدیان کم تر از گذشته آشنا باشد. بنابراین تعدادی نسخه اصلاح شده از ۲۰ تمرین اول منتشر شده است که کمی مبتدی تر هستند. آن ها معمولا برچسب گذاری می شوند، آسان یا جوان. به طور معمول، طول تمرین ها را به نصف کاهش می دهند، و شانزدهمین نت را به هشتمین نت تبدیل می کنند:

ما در سراسر این مقاله از نسخه ساده تمرینات استفاده می کنیم.

در اینجا چند معیار اولیه تمرین 1 به همراه ضبطی از نویسنده در حال پخش کل تمرین آورده شده است:

در گوش دادن به ضبط، امیدوارم متوجه شده باشید که دو الگو وجود دارد: یک نسخه صعودی و یک نسخه نزولی. پیروی از این الگوها برای درک نحوه انجام تمرینات کلیدی خواهد بود. آموزش ساز دهنی را هم با این الگو ها انجام دهید.

چگونه تمرین ها را انجام دهیم؟

همانطور که در بالا گفته شد، ۲۰ تمرین اول روش تکنیکی هانون شامل دو الگو است: یک الگوی صعودی و یک الگوی نزولی.

دو گام اصلی برای یادگیری موثر تمرینات وجود دارد:

  • این دو الگو را به خوبی یاد بگیرید. آنقدر خوب آن ها را یاد بگیرید که بتوانید از هر کلید پیانو شروع کنید، مهم نیست که چه ترکیبی از نت ها را بنوازید.
  • یاد بگیرید که هر الگو چقدر تکرار شود. برای همه به جز الگوی نزولی ورزش، طول ۷ معیار خواهد بود.

هنگامی که در نت نویسی نواخته می شود، الگوها به صورت گام به گام به بالا و پایین نت های سفید پیانو حرکت می کنند:

بسیاری از دانش آموزان به اشتباه سعی می کنند تمرین ها را با خواندن آنها به عنوان یک قطعه موسیقی یاد بگیرند. این یک روش کمتر کارآمد برای یادگیری تمرینات است و دانش آموزانی که آنها را از این طریق یاد می گیرند، برخی از نکات ارزشمند رشد مهارت را از دست می دهند.

هر الگو تنها یک معیار طول دارد؛ هنگامی که از دانش آموزان خواسته می شود الگوها را اجرا کنند، بسیاری از دانش آموزان به اشتباه روی اولین نت معیار بعدی فرود می آیند که نادرست است.

اولین هدف شما این است که الگوها را یاد بگیرید تا بتوانید آنها را به طور خودکار از هر موقعیت شروع بازی کنید. شما می خواهید تمام انرژی خود را صرف انجام حرکات مناسب انگشتان برای الگوها کنید.

از آنجا که این تمرین ها تنها از نت های سفید استفاده می کنند، باید بتوانید حرکات هر الگو را به دستان خود آموزش دهید تا بتوانید دستان خود را روی هر نت سفید قرار دهید و بدون فکر کردن آن ها را اجرا کنید. هنگامی که این اعتماد به نفس را برای اجرای گام به گام بالا و پایین رفتن هر الگو به کار می برید، به همان ساختار تمرینی که در کتاب می بینید، خواهید رسید. منبع

پس از آن، باید بدانید که چه مدت باید هر الگو را بازی کنید.

برای کتاب‌های تمرین آسان یا جوان هانون، پاسخ تقریباً همیشه یکسان است: 7 معیار. این به این معنی است که وقتی الگو را در انگشتان خود دارید، فقط باید آن را به صورت پلکانی به سمت بالا یا پایین بازی کنید و بشمارید: 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7.

تنها استثنا در این مورد در الگوی نزولی اولین تمرین است، که در آن شما به جای ۷.، ۸ معیار را نزول خواهید داد.

با استفاده از این روش باید بتوانید هر یک از ۲۰ تمرین اصلی هانون را به طور موثر یاد بگیرید.

تمرین هانون

برای تمرین صحیح تمرینات هانون، مطمئن شوید که از حالت نشستن خوب و ساختار دست منحنی استفاده می کنید. سعی کنید به انگشتانتان اجازه ندهید همه کارها را انجام دهند – هنگام بازی انگشتان خود را زیر بالای دستان خود نگه دارید و اجازه دهید وزن مچ دست و بازو به شما کمک کند تا کلیدها را پایین بیاورید.

تمرین های هانون برای دانش آموزان مبتدی و متوسط مناسب است تا از آن ها برای یادگیری تغییرات کوچک در الگوها و حرکات مختلف استفاده کنند، با این حال نباید پس از رسیدن به یک ریتم تمرینی کارآمد، آن ها را متوقف کرد. هنگامی که می توانید با اطمینان از ابتدا تا انتها تمرین کنید و در یک ضرباهنگ منطقی اشتباه نکنید، به دور بعدی بروید. همیشه می توانید از طریق تمرین ها به دور بعدی بازگردید تا به سرعت های بالاتر دست یابید.

اگر کتاب‌های هانون آسان یا جوان خیلی ساده به نظر می‌رسند، می‌توانید نسخه‌های بزرگ‌تر تمرین‌ها را در پیانیست ویرتوزو امتحان کنید. دستورالعمل‌های پیانیست ویرتوز اغلب به بازیکنان توصیه می‌کند که چندین تمرین را پشت سر هم انجام دهند (بدون توقف)، که راه دیگری برای افزایش سختی است. همچنین می توانید تمرینات را با استفاده از ریتم ها و بیان های مختلف و همچنین با کلیدهای دیگر اجرا کنید.

تمام نسخه های هانون شامل تمرینات اضافی مانند فلس ها، آرپژ ها و تریال ها هستند که باید علاوه بر ۲۰ تمرین اصلی تمرین شوند. منبع

نکات نواختن پیانو

  • پیدا کردن قطعه موسیقی مناسب
  • اجرا کردن و نواختن برای دیگران
  • آهنگ زیاد گوش دادن
  • تمرین با سرعت کم
  • یادگیری تئوری موسیقی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا