ذهن و هوش

چگونه جزوه بنویسیم؟

تعیین آنچه برای نوشتن مهم است

شاید از خود بپرسید که چگونه می توان نکات اصلی یک کلاس درس را شناسایی کرد. در اینجا چند نکته برای تشخیص مهم ترین نکات آورده شده است:

  • اظهارات مقدماتی اغلب شامل خلاصه ای از مروری بر نکات اصلی است.
  • به کلمات/عبارات علامتی مانند “چهار اصلی وجود دارد…” یا “به طور خلاصه…” یا “یک دلیل اصلی برای اینکه…” گوش دهید.
  • کلمات یا مفاهیم تکراری اغلب مهم هستند.
  • نشانه‌های غیرکلامی مانند اشاره، یا تأکید صوتی بر برخی کلمات و غیره می‌توانند نکات مهمی را نشان دهند.
  • اظهارات پایانی اغلب خلاصه ای از نکات مهم سخنرانی را ارائه می دهد.
  • تماشای سخنرانی های آنلاین را در زمان واقعی در نظر بگیرید. تماشای سخنرانی برای اولین بار بدون مکث یا عقب نشینی می تواند به شما کمک کند تا روی آنچه به اندازه کافی مهم است تمرکز کنید تا یادداشت کنید.

فرمت های مختلف برای یادداشت ها

هیچ فرمت مناسبی برای استفاده در هنگام یادداشت برداری وجود ندارد. در عوض، ساختارها و سبک های مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد. نکته مهم این است که شما روشی را پیدا می کنید که برای شما کار می کند و استفاده از کیفیت های خوب یادداشت برداری را تشویق می کند و به آن پایبند می ماند. در اینجا چند نوع فرمت وجود دارد که ممکن است بخواهید آن ها را امتحان کنید:

۱. یادداشت های کورنل: این سبک شامل بخش هایی برای تاریخ، سوال ضروری، موضوع، یادداشت، سوال و خلاصه است. برای توضیح بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

۲. برون خط: یک طرح کلی سخنرانی را با نکات اصلی سازمان دهی می کند، و اجازه می دهد برای مثال ها و جزئیات جا داشته باشد.

۳. نقشه مفهومی: نمایش بصری یادداشت ها برای محتوایی که دارای ترتیب یا مراحلی است، خوب است. در اینجا بیشتر در مورد نقشه مفهومی ببینید.

۴. روش ترسیم: روشی برای سازماندهی یادداشت ها از سخنرانی ها با مقدار قابل توجهی از حقایق از طریق تقسیم موضوعات کلیدی به ستون ها و ثبت حقایق زیر آن ها.

۵. روش یادداشت برداری: یکی از ساده ترین روش های یادداشت برداری است که با پوشش سریع جزئیات و اطلاعات، به انتشار اطلاعات یک سخنرانی کمک می کند.

در نظر بگیرید… بهترین استراتژی برای شما چیست: دست‌نویس، دیجیتال یا هر دو؟

یادداشت برداری به گونه ای برای درک کامل تمام اطلاعات ارائه شده به صورت مفهومی و واقعی ممکن است بین دانش آموزان متفاوت باشد. به عنوان مثال، حافظه فعال، یا توانایی پردازش و دستکاری اطلاعات در لحظه، اغلب در رونویسی یادداشت های سخنرانی دخالت دارد، که بهتر است به صورت دیجیتالی انجام شود. اما تفاوت‌های فردی در فرآیندهای حافظه کاری وجود دارد که ممکن است بر این باشد که کدام روش برای شما بهتر عمل می‌کند. تحقیقات نشان می دهد که یادداشت های دست خط می تواند به ما کمک کند تا موارد مفهومی را بهتر از یادداشت های دیجیتال یاد بگیریم و به خاطر بسپاریم. با این حال، تایپ کردن یادداشت ها در رایانه نیز مزایایی دارد، از جمله سرعت و ذخیره سازی. قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما بهتر است، این تفاوت ها را در نظر بگیرید.

پی گیری بعد از کلاس

بخشی از یادداشت برداری خوب شامل مرور مجدد یادداشت های خود در یک روز یا بیشتر پس از کلاس است. در طول این مدت، وضوح را بررسی کنید، تعاریف اصطلاحات کلیدی را پر کنید، سازماندهی کنید، و هر مفهومی را که ممکن است در کلاس از دست داده باشید یا به طور کامل درک نکرده باشید، مشخص کنید چه چیزی ممکن است از قلم افتاده باشد و چه چیزی ممکن است نیاز به اضافه کردن یا حتی پرسیدن در مورد آن داشته باشید. اگر سخنرانی شما ضبط شده است، ممکن است، می توانید از عنوان ها برای مرور استفاده کنید.

بسیاری از اوقات، حتی پس از یادداشت برداری خوب، باید از منابع دیگری به منظور مرور، تدوین، پرسش و پاسخ با کلاس استفاده کنید. فراموش نکنید که از منابع موجود برای یادداشت برداری استفاده کنید که تنها می تواند یادداشت برداری شما را افزایش دهد. این منابع عبارتند از:

ساعات اداری: با استاد خود قرار ملاقات بگذارید یا سوالاتی در مورد مفاهیم کلاس بپرسید که شما را گیج می کند.

مربی آکادمیک: با یک مربی آکادمیک در مرکز یادگیری قرار ملاقات بگذارید تا در مورد یادداشت های خود بحث کنید.

منابع مرکز یادگیری: مرکز یادگیری در مورد موضوعات مرتبط، مانند مطالعه و ارائه بیش ترین سخنرانی ها، کمک های بسیاری دارد. برخی از این کمک ها و فیلم ها را بررسی کنید تا ایده هایی برای بهبود سایر حوزه های دانشگاهی خود به دست آورید.

یادداشت های خود را مرور کنید: خلاصه ای از یادداشت های خود را به زبان خودتان بنویسید، در مورد یادداشت هایتان سوال بنویسید، قسمت هایی از آن ها را پر رنگ کنید، یا آن ها را در دسته بندی ها یا بخش های مختلف قرار دهید.

خودآموزی: از یادداشت های خود برای تهیه راهنمای مطالعه و خودآموزی استفاده کنید تا برای امتحانات آماده شوید.

سایر نکات نکته برداری در کلاس

  • از روشی استفاده کنید که سازگاری بیشتری با شما دارد.
  • دانش آموزان یا دانشجویان روش‌های متفاوتی برای یادداشت برداری استفاده می کنند و اینکار سبب گرفتن نتیجه بهتر می‌ شود.
  • یادداشت‌ های خویش را مرور و ویرایش کنید.
  • شاید پس از مدتی نکات جدیدی مرتبط با مطالب قبلی پیدا کنید. سعی کنید آن نکات را به یادداشت های قبلی اضافه کنید.
  • نکات جدید به شما در مقابله با منحنی فراموشی کمک می‌کنند.
  • شیوه ‌هایی مثل هایلایت کردن و یا خط کشیدن زیر مطالب انعطاف زیادی دارند.
  • افراد معمولاً دوباره به سراغ آن‌ها می‌آیند و آن ها را مرور می‌کنند .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا