سرگرمی و متفرقه

روانشناسی رنگ در برندسازی – درک قدرت رنگ

روانشناسی رنگ یک جنبه اساسی در برندسازی و طراحی محصول است. راهنمای ما نشان می دهد که روانشناسی رنگ چیست و چگونه از آن برای تقویت برند خود استفاده کنید.

روانشناسی رنگ یک جنبه اساسی در برندسازی و طراحی محصول است. مهم است که تحت تأثیر احساسی رنگ ها قرار بگیرید تا بدانید چگونه آنها را به درستی اعمال کنید. Uxcel ابزارهای عالی برای یادگیری در مورد بهترین شیوه های نمادها و همچنین دوره های UX و UI ارائه می دهد.

هر روز هزاران چیز و عوامل بر روحیه، نگرش ها، انتخاب ها و تصمیمات ما تأثیر می گذارند. برای اکثر مردم، رنگ یکی از قدرتمندترین آنهاست. عواطف انسانی را فوراً بر می انگیزد و تداعی های قوی را سریعتر از آنچه ما می توانیم درک کنیم ایجاد می کند. جای تعجب نیست که طراحان باید چگونگی عملکرد این جادو را برای ایجاد رابط‌ها، چه کاربردی و چه احساسی، بررسی کنند. برای پشتیبانی از بلوک مطالعات رنگ در Uxcel، در این مقاله از شما استقبال می کنیم تا اصول روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر رفتار کاربر را مرور کنید.

روانشناسی رنگ چیست؟

مطالعه اینکه رنگ ها چرا و چگونه بر احساسات و تصمیمات ما تأثیر می گذارند را روانشاسی رنگ ها می گویند. ما وقتی که رنگ ها مختلف را می ببنیم و آنها را درک می کنیم غدد درون ریز ما شروع به ترشح هورمون می کنند و این هورمونها در سراسر بدن آزاد می شوند درنتیجه این تعامل و این آزاد شدن هورمون ها بر تصیمیمات و احساسات ما تأثیر قدرتمندی دارد.

موسسه تحقیقات رنگ دریافت که افراد در 90 ثانیه پس از مشاهده اولیه، ناخودآگاه درباره یک شی، شخص یا محیط قضاوت می کنند. علاوه بر این، باورنکردنی 62٪ تا 90٪ از این ارزیابی فقط بر اساس رنگ است. در نتیجه، طراحان باید روانشناسی رنگ‌ها را در طراحی UX/UI مطالعه و درک کنند.

در حالی که تئوری رنگ به طراحان کمک می کند تا ماهیت رنگ ها را درک کنند و ترکیب رنگ هارمونیک ایجاد کنند، روانشناسی رنگ در ذهن و احساسات ما فرو می رود. علاوه بر این، رنگ ها نه تنها می توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند، بلکه آن را برای مدت طولانی تری نسبت به تصاویر سیاه و سفید نگه می دارند. در نتیجه، رنگ ها ماندگاری طراحی UX/UI را افزایش می دهند.

اصول اولیه روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ شامل شش اصل اساسی است:

رنگ معنایی دارد

معنای رنگ بر اساس تجربیات زیستی و محیطی است

درک رنگ به طور خودکار باعث ارزیابی انسان می شود

ارزیابی رنگ رفتار با انگیزه رنگ را تعیین می کند

رنگ تأثیر می گذارد

معنای رنگ و تأثیر آن توسط زمینه تعیین می شود

با درک این اصول اولیه، طراحان می توانند از آنها برای اهداف تجاری و اجتماعی خاص برای افزایش قابلیت استفاده استفاده کنند.

چرا روانشناسی رنگ در برندسازی مهم است؟

تحقیقات در مورد تأثیر رنگ بر بازاریابی نشان داد که حدود 62 تا 90 درصد قضاوت های فوری در مورد یک محصول تنها بر اساس رنگ ها است. در بازاریابی و برندسازی، ما برای ایجاد تصور درست، برانگیختن احساسات مناسب و تشویق کاربران به در نظر گرفتن تعامل با یک برند، بر روانشناسی رنگ ها تکیه می کنیم.

بخش مشکل کار که طراحان نمی توانند تماما بر آن تکیه کنند تفسیر های کلی وجهانی از معنای رنگ ها. رنگ ها برای افراد بسته به تجربه شخصی، تربیت، فرهنگ و … از رنگ ها برداشت ها وتفسیرهای متفاوتی دارد. برای مثال اگر کسی تجربه بدی با رنگ زرد داشته باشد (با یک ماشین زرد تصادف بدی داشته باشد) این رنگ زرد می تواند تداعی گر لحظات بد و منفی برای او باشد درحالی که تفسیر کلی رنگ زرد مثبت اندیشی، خوش بینی، خورشید و شادی است.

خبر خوب این است که اگر مردم رنگ برند شما را متناسب با آنچه برند شما می فروشد بیابند، معنای رنگ فردی به پس زمینه می رود. بنابراین چه توصیه هایی برای یافتن رنگ های برند مناسب وجود دارد؟

 با رنگ ها می توانید خودتان را خاص و متمایز کنید

یکی از ویژگی رنگ ها این است که می توانند به شما کمک کنند تا برند خود را منحصربه فرد و متمایز جلو دهید. در دنیای امروزی که همه به دنبال برندهای خاص می گردنند با دانستن روانشناسی رنگ ها و استفاده از آن می توانید کاری کنید تا برند شما  متمایز از سایر رقبای خود باشد.

 رنگ ها می توانند به ترغیب و جذب مشتری کمک کنند

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم رنگ ها تأثیر به سزایی در احساسات وتصیمیمات ما دارند. مشتری با دیدن رنگ های خاص که تداعی گر حس خوب در او می شود به  سمت برند شما جذب شده و ترغیب می شود از محصولات و یا خدمات شما استفاده کند.

شخصیت برند شما را نشان می دهد

تداعی های رنگی کلیشه ای را فراموش کنید و روی انتخاب رنگ هایی تمرکز کنید که شخصیت برند شما را به بهترین شکل به تصویر می کشند.

به گفته جنیفر آکر روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، 5 بعد وجود دارد که در شخصیت یک برند نقش دارند، یعنی. ه.، ویژگی های انسانی که مشتریان برای توصیف یک برند استفاده می کنند. یک برند معمولاً تحت سلطه یک ویژگی است، اما گاهی اوقات می تواند دو مورد از موارد زیر را با هم ترکیب کند:

اخلاص: زمینی، صادق، سالم و شاد.

هیجان: جسور، با روحیه، تخیلی، به روز

شایستگی: قابل اعتماد، باهوش، موفق

پیچیدگی: طبقه بالا، جذاب

ناهمواری: در فضای باز، سخت

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا